AKORD MEDIA - INSTAGRAM I FACEBOOK BI USKORO MOGLI DA DOBIJU OPCIJE BEZ REKLAMA

Meta se bori sa evropskim tržištem za svoje dve glavne aplikacije, Fejsbuk i Instagram, zbog strogih propisa o privatnosti u regionu. U stvari, tehnološki gigant je bio kažnjen sa rekordnih 1,3 milijarde dolara zbog toga što je pogrešno rukovao evropskim korisničkim podacima još u maju 2023. i od tada Meta pokušava da izbegne direktne sukobe sa regulatorima.

Ali u novom i ekskluzivnom izveštaju The Wall Street Journal, Meta je naizgled prošla kroz rešenje za svoje probleme sa regulacijom koji su prvi put pomenuti još u septembru – ponudila pretplatu bez oglasa evropskim korisnicima, što bi im omogućilo da odustanu od prikupljanja njihovih podataka. Prema planu, Meta bi naplaćivala 10 evra mesečno za desktop korisnike Fejsbuka i Instagrama i 6 evra za svaki dodatni povezani nalog.

Ta cena bi se povećala do 13 evra mesečno za korisnike mobilnih uređaja zbog Meta faktora u provizijama koje naplaćuju Apple i Gugl prodavnice aplikacija. A šta je sa onima koji ne mogu ili neće da plate? Tada će se najverovatnije „odlučiti“ za oglase i da će njihov tehnološki gigant pratiti njihovu upotrebu društvenih medija.

TechRadar je kontaktirao Meta za komentar kako bi razjasnio prijavljen ugovor, kao i potvrdio da će korisnici morati da plaćaju besplatne korisnike. Dobili smo sledeću izjavu od portparola Meta Polarda: „Meta veruje u vrednost besplatnih usluga koje su podržane personalizovanim oglasima. Međutim, nastavljamo da istražujemo opcije kako bismo bili sigurni da smo u skladu sa regulatornim zahtevima koji se razvijaju. Nemamo više šta da podelimo u ovom trenutku.” prenosi TechRadar odgovor.

Izjava, iako niti potvrđuje niti negira izveštaj WSJ, ukazuje na nedavnu presudu Suda EU da korisnicima ne treba uskratiti korišćenje usluge ako ne pristanu na obradu podataka. Ali „korisnicima treba ponuditi, ako je potrebno uz odgovarajuću naknadu, ekvivalentnu alternativu koja nije praćena takvim operacijama obrade podataka.

Ovo nagoveštava da je Meta barem zainteresovana za naplatu za naloge bez reklama/oglasa. Više dokaza koji ukazuju u tom pravcu dolazi iz prethodnog posta na Meta blogu o nameri da se pređe na saglasnost za praćenje oglasa u EU. Međutim, nakon toga je usledila ova izjava: „Kada se ova promena primeni, oglašivači će i dalje moći da vode personalizovane reklamne kampanje kako bi došli do potencijalnih kupaca i unapredili svoje poslovanje.

Što naravno postavlja pitanje – da li bi SAD mogle videti ovu vrstu pretplata bez oglasa u budućnosti? S jedne strane, to je malo verovatno jer je to pre svega moguće samo u EU zbog mnogo strožih propisa o privatnosti. Ali ako bi američka vlada ikada odlučila da pooštri sopstvenu vlast o tome kako giganti društvenih medija prikupljaju i koriste podatke (a ne samo TikTok), onda će Meta možda morati da prenese ovaj koncept preko bare.

Pa gde je Meta u svemu ovome? Zvanično, od WSJ-a imamo samo vest da Meta pokušava da nastavi sa ovim planom pretplate, ali ništa što potvrđuje ili negira od samog tehnološkog giganta. Ali, ako idemo prema prošlim i sadašnjim dokazima, ovo je definitivno moguće. Jedino što zaista možemo je da sačekamo bilo kakvu zvaničnu potvrdu od Mete.

Comments are disabled.